Zorgverleners zweren nu bij hun slimme mobiele telefoon

Marjolein_DelsingAls zorginstellingen denken aan mobiele apparatuur voor hun medewerkers, zien ze vaak iedereen meteen met een iPad rondlopen. Maar een gewone smartphone kan ook heel goed werken. Mijn ervaring is dat medewerkers privé gewend zijn om zo’n smartphone te gebruiken. De inzet vereist daarom nauwelijks introductie. Sterker nog, medewerkers vinden het vaak leuk en prettig om er iets mee te doen in hun werk.

mHealth
Dus laten we die smartphones vooral gebruiken bij mHealth, mobile health. Dat hebben we ook gedaan bij een kleinschalige woonvoorziening voor jongvolwassen cliënten met een verstandelijke beperking. Ze woonden eerst thuis of verbleven in een grote instelling. Hun ouders zijn zes jaar bezig geweest om een complex neer te zetten met twaalf appartementen en een gezamenlijke woonruimte en keuken.

Een zorgaanbieder levert alle zorg en dan heb ik het over complexe problematiek. Bij één van de bewoners was voorheen de hele nacht een zorgmedewerker in de buurt om de ademhaling in de gaten te houden.

Ze kwamen bij mij met de vraag welke technologie het zorgproces kan ondersteunen. En of dat allemaal op één mobiel apparaat zou kunnen met alle benodigde techniek en toepassingen. Hoe kunnen de zorgverleners op afstand kijken, luisteren, dossiers inzien…

We zijn er samen voor gaan zitten om de precieze zorgvraag helder te krijgen. Bij een belangrijk onderdeel als alarmering heb je het bijvoorbeeld over actieve alarmering door de bewoners, maar het gaat ook om passieve alarmering aan de hand van een bepaald geluid of beweging. De zorgvragen zijn we gaan vertalen naar technische componenten en software.

We nemen de smartphone als basis, was ons voorstel. Natuurlijk vraagt dat een goede infrastructuur. Het gebouw werd uitgerust met een open source telefooncentrale, goede IP-bekabeling én een professioneel wifi-netwerk. Met een gewoon netwerk kom je er niet.

Alles gaat nu via één mobile device per medewerker. De alarmering, het beoordelen van live camerabeelden, het inzien van patiëntendossiers en het toevoegen van rapportages. Daarnaast wordt er met de smartphones gebeld via het wifi-netwerk, een innovatieve toepassing. Medewerkers zijn helemaal gewend om privé een smartphone te gebruiken, dus dat gaf snel draagvlak om het ook in het werk in te zetten.

Het is bijzonder om zo’n efficiënte oplossing te bedenken voor een kleine zorgorganisatie. ‘Ik zou het zo weer doen met de smartphones’, zegt de manager nu. De implementatie is te overzien. En de kosten zijn snel terugverdiend. Er was ’s nachts een lopende en een wakende wacht, maar door alle mHealth is één wacht nu voldoende.

De moraal van dit verhaal: denk ook eens aan smartphones!

Over Marjolein Delsing

Marjolein Delsing, partner bij HestiCare begon als HBO-verpleegkundige. Haar fascinatie voor techniek was aanleiding om zich te specialiseren in zorgtechnologie. HestiCare helpt mensen om op een zo prettig mogelijke manier, zo lang mogelijk zelfstandig te blijven wonen. En het ondersteunt zorgaanbieders om het zorgproces te verbeteren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *