Winkelen met ”Appie”

oe9N7VsEen paar weken geleden gaf ik een workshop over de mogelijkheden van online zorg en het gebruik van digitale hulpmiddelen. De deelnemers ondersteunen allen jongeren met een psychiatrische achtergrond en/of een licht verstandelijke beperking. Eén ondersteuner vertelde hoe zijn cliënt dankzij ”Appie” op zijn smartphone zelfstandig boodschappen doet.

 

Plattegrond
Het was allemaal begonnen met de vraag om een plattegrond van de winkel aan de bedrijfsleider van de Albert Heijn bij hem in de buurt. De grootste uitdaging van het boodschappen doen, lag namelijk voor de cliënt van deze ondersteuner bij het vinden van de boodschappen in de winkel. Hij had moeite met het overzien van de winkel en vervolgens met het verzamelen van de boodschappen. Daardoor raakte hij soms in paniek en kwam zelden met de gewenste artikelen thuis.

Handige App met looproute door de winkel
De bedrijfsleider had geen plattegrond van de winkel, maar kwam met de tip ”Appie” te downloaden op zijn smartphone. De ondersteuner heeft dat samen met zijn cliënt gedaan en de App verkend. Die bleek veel oplossingen te bieden voor verschillende ondersteuningsvragen.
De betreffende jongere maakt er tegenwoordig zijn boodschappenlijstje mee. Alle producten staan erin én de prijzen. Als hij zijn boodschappenlijst klaar heeft, selecteert hij de winkel bij hem in de buurt. De boodschappen worden dan op volgorde gezet volgens een handige looproute door de winkel. Als hij de boodschappen in zijn karretje heeft, streept hij ze door op zijn schermpje. Daarna betaalt hij bij de kassa. De prijs is geen verrassing voor hem, want daar was hij al op voorbereid door Appie. Als hij in een andere AH boodschappen wil doen, dan krijgt hij een nieuwe looproute aangeboden. Het is ook nog mogelijk om de weg naar de winkel te laten wijzen m.b.v. de Kaarten-App die gelinkt is aan Appie. De App kan alle boodschappenlijstjes bewaren. Dat scheelt een hoop werk, want hij koopt vaak hetzelfde.

Digitale ondersteuning
De ondersteuner heeft dit proces een paar keer samen met zijn cliënt doorlopen en heeft daarna stap voor stap afstand genomen. De jongere managet nu zijn eigen boodschappen en het boodschappen doen met digitale ondersteuning van een reguliere App. Hij is bijzonder tevreden dat hij het nu zelfstandig doet en dat hij zich in de winkel niet onderscheid van andere jongeren.

Meer voorbeelden!?
Ik vind het interessant hoe deze ondersteuner samen met zijn cliënt een innovatieve oplossing heeft gevonden voor een ondersteuningsvraag. Er zijn vast en zeker veel meer van dergelijke juweeltjes te vertellen. Ik wil hierbij een oproep plaatsen ze te mailen naar karen@changinghealthcare.nl. Ik wil ze graag verzamelen en verder delen via deze website of in workshops.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *