“We komen bij online begeleiding sneller to the point”

TannieEen kind komt thuis van school en reageert alleen maar boos, boos, boos. Moeder probeert eruit te krijgen wat er aan de hand is, maar dat lukt niet. ‘Kom, we gaan beeldbellen met Tannie’, kan moeder zeggen, ‘Misschien wil je het tegen haar wél vertellen.’ Dát is een mooi voorbeeld van zorg-op-afstand, zegt Tannie Peters. eHealth maakt inmiddels vast onderdeel uit van haar werk.

Tannie Peters is ambulant medewerker van het autismeteam van Kleur kinder- en jeugdzorg. Kleur heeft locaties in Gelderland, Brabant en Limburg. Het is onderdeel van Dichterbij. De medewerkers van het ambulant autismeteam begeleiden kinderen, jongeren en volwassenen met een stoornis het autistisch spectrum. De doelgroep is van verstandelijk beperkt tot normaal begaafd. Tegelijkertijd krijgen de ouders en het sociaal netwerk ondersteuning bij de opvoeding.

Liever online
Tannie Peters werkt in de regio rond Venlo, Venray en Horst. “We willen bewust digitale middelen inzetten in ons werk. Onze doelgroep leent zich er ook voor. Mensen met autisme communiceren online soms liever en makkelijker dan in een gesprek aan tafel”, zegt ze. En dus zet ze bijvoorbeeld beeldbellen in om met haar cliënten en hun ouders/verzorgers contact te houden.

Sneller to the point
“Het is handig om tussentijds contact te hebben. En het scheelt ons als ambulant medewerkers reistijd. Je merkt ook dat mensen er echt klaar voor zitten. Als je langs komt, zijn ze vaak nog met het één of ander bezig. Ze moeten nog even iets doen met een ander kind of gaan koffie zetten.”

“Nu bel ik in op een afgesproken tijdstip en het gesprek start meteen. We komen sneller to the point.”

Wat nodig is
Beeldbellen en huisbezoeken wisselen elkaar af. Het is maar net wat nodig is in een bepaalde periode. Als het goed gaat met een kind, kan de begeleiding wat meer op afstand plaatsvinden. “En mensen kunnen mij ook beeldbellen als het nodig is. Bijvoorbeeld in die situatie dat een kind gestrest van school thuiskomt.”

Even wennen aan de camera
Tannie Peters vindt het lastig te zeggen wanneer online contact wel en niet de voorkeur heeft. “‘We proberen het en kijken hoe het bevalt’, zeg ik tegen de ouders. Het is voor iedereen natuurlijk wel even wennen om in zo’n camera te kijken.”

Samen rapporteren
Bij Kleur loopt ook een pilot met MeXtra, een systeem voor het opstellen van digitale zorgplannen en voor online rapportage. “We hebben bij Kleur natuurlijk een rapportagesysteem voor onszelf. Groot voordeel van zo’n online systeem is dat school, ouders en ik erin werken. Cliënten kunnen eventueel ook zelf rapporteren op de doelen waarvan zij zelf uitvoerder zijn.”

Input van diverse kanten
“We hebben onze werkdoelen geformuleerd en iedereen rapporteert de stand van zaken. Er komt input van diverse kanten. Wat is er gebeurd, wat is er gedaan, wat is het resultaat? Het maakt alles transparant, het geeft meer betrokkenheid.”

“De begeleiding wordt meer iets van ons samen. En ik kan mijn acties beter afstemmen.”

Beeldmateriaal online
Tannie Peters geeft het voorbeeld van een kind dat heel moeilijk eet. Afgesproken is dat het intrainingstraject start op school. Moeder was aanvankelijk huiverig en sceptisch over het resultaat. Tannie filmde met haar iPad hoe het ging en zette het filmpje online in het rapportagesysteem. “Moeder kon meteen zien dat de aanpak werkt en ik hoefde niet extra naar haar toe met het beeldmateriaal.”

Combinatie heeft de toekomst
Het is een kwestie van nieuwe mogelijkheden van eHealth uitproberen en kijken wat de meerwaarde is, benadrukt Tannie Peters. Collega’s die met de pilot meedoen, zijn enthousiast. En de rest bij Kleur kijkt nieuwsgierig toe. “We zijn altijd op zoek naar mogelijkheden om beter in het netwerk rondom een cliënt samen te werken. Het is niet zo dat ik 24 uur per dag met mijn iPad onder de arm rondloop en altijd bereikbaar ben. We zijn geen crisisopvang.”

“Maar de huidige tijd vraagt simpelweg om een combinatie van reguliere manieren van begeleiding en zorg-op-afstand.”

 

Dit is deel 9 in een reeks interviews waarin we experts uitnodigen hun mening te geven over vernieuwing in de zorg en hulpverlening.

2 reacties op ““We komen bij online begeleiding sneller to the point”

  1. Mooi systeem! Mijn vraag is of jullie per dagdeel of discipline in een andere kleur rapporteren zodat er onderscheid komt in bepaalde rapportages.

    • Beste Lisbeth,

      Wij zijn niet de aanbieder, dus ik kan je vraag helaas niet beantwoorden. Je kunt het beste contact opnemen met de ontwikkelaar of aanbieder van Mextra, kijk op http://www.symax.nl
      Je kunt daar ook een gratis proefaccount aanmaken, dan kun je zien wat de mogelijkheden zijn.
      Succes ermee. Mocht je nog vragen hebben of meer willen weten over werken met een eHealth dossier of online communicatie, kijk dan eens bij onze opleidingen. Daarin kunnen we je wel ondersteunen.

      Met vriendelijke groet,
      Saskia Timmer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *