Nieuwe diensten voor 2013

Het jaar van de doorbraak 2013
Ik ben vaak met instellingen en bestuurders in gesprek over de toekomst. Allemaal stoeien ze met de vraag om de zorgverlening te veranderen en e-health in te voeren. Als we niet uitkijken worden daarbij grote fouten gemaakt. In deze blog benoem ik enkele valkuilen. Zorg dat je niet bij deze vergissingen gaat horen.

Valkuil 1: Zonder visie doen wat de anderen doen
Stel dat je merkt dat je achter loopt. Andere instellingen hebben mooie pilots gedaan en misschien zelfs al iets ingevoerd. Ze schrijven er over en ze zijn hard aan het werk. Je kijkt om je heen in  je eigen organisatie en ziet weinig vernieuwing maar wel goede zorg. De druk neemt toe. Iedereen in je organisatie gaat geloven dat “Onze diensten te duur zijn, onze kosten te hoog.” In paniek neem je een besluit om dat te doen wat anderen ook doen. Je belt een leverancier van een product en geeft deze de opdracht snel het product in te voeren, want je moet vooruit. Dit heeft dramatische gevolgen: je gaat veel geld uit geven, je kwaliteit zal dalen, het personeel komt in opstand en je verliest de controle en de achterstand zal verder toenemen.

Valkuil 2: Maakt niet uit wat, als we maar meedoen
Bij gebrek aan zicht op de toekomst of wat je eigenlijk wilt bereiken besluit je de achterstand te verhullen. Je gaat op je website en in gesprekken praten over de nieuwe diensten en mogelijkheden. Je uitgangspunt is dat het allemaal wel mee zal vallen, dat de concurrentie nog niet zo ver is en je denkt daarmee tijd te kopen. Het maakt niet uit wat je invoert, als je maar mee doet. Leuke dingen, grappige dingen en vooral geen samenhang. Je innovatieve karakter krijgt een tijdelijke opleving, maar je kunt het niet volhouden. Er is geen samenhang en logica in de e-health diensten die je aanbiedt. Door dit gebrek aan samenhang gaat het na enige tijd tegen je gebruikt worden. Je wordt slechter begrepen en je goede imago is kapot gemaakt. De buitenwereld gaat je beoordelen op het losse zand en gebrek aan samenhang en onduidelijke visie op dienstverlening. Langzaam wordt het losse zand drijfzand. Er is geen weg terug meer.

Valkuil 3: Afhankelijk van subsidie
Je snapt dat een inhaalslag geld gaat kosten. Je wilt de kwaliteit behouden en je bent bereid om stevig te investeren. Met wat nadenken en om je heen kijken snap je dat het meer gaat kosten in het begin maar daarna zal het allemaal goed komen. Bovendien heb je een goede weg gevonden naar de subsidie kraan. Je kunt de business case positief maken met een stevige subsidie. Dat gaat goed. Iedereen is blij, maar als de subsidie periode is afgelopen blijft dat je de dienst met verlies moet aanbieden. Je hebt een put gegraven met een een mooie dienst en je weet niet meer hoe je er uit moet klimmen. Je bent succesvol en het geld stroomt weg zonder dat je iets kunt doen, behalve de dienst weer stopzetten.

E-health: doe het goed en doe het nu!
Het is dus eenvoudig om in een valkuil terecht te komen. Zorg dat je dat niet overkomt. Kies voor implementatie van nieuwe diensten met visie, bepaal de business case, ontwerp je nieuwe diensten portfolio, houd controle op de invoering en vraag hulp van professionals waar nodig. 2013 wordt het jaar van de doorbraak en de vernieuwing of het jaar waarin je de controle kwijt raakte. De keuze is aan jou. Wat wordt het?

Over Jack van Gils

Innovatie en organisatie dat is wat mij drijft. Ik wil dingen vernieuwen en ik wil mooie dingen maken. Ik houd er van om met mensen te werken en samen iets te goeds te realiseren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *