Is uw eHealthklant al koning?

kroonDe klant als koning is een mooi uitgangspunt voor de levering van diensten of producten. Tenminste, als het idee erachter is dat de klant daarbij werkelijk kan bepalen op welke wijze de leverancier zijn of haar diensten levert. Maar hoe is het geregeld met het koningschap bij de levering van eHealthdiensten?

Bij de implementatie van eHealth zijn er drie klanten, de patiënt, de zorgprofessional en de zorgorganisatie.  Vandaag staat de zorgprofessional centraal in deel 1 van de trilogie de eHealth klant als koning.

Kijkend naar de huidige situatie, is het maar zeer de vraag of de zorgprofessional zich bij een eHealth implementatie koning voelt. Bij de implementatie van een eHealth oplossing is de situatie vaak als volgt: de zorgprofessional ontvangt een inlogcode, al dan niet in combinatie met een instructie of handleiding. De bijbehorende instructie kent verschillende vormen, van een telefonische introductie van twintig minuten tot een workshop van een dagdeel voor de zogenoemde ‘Knoppencursus’.

De gemiddelde zorgprofessional voelt zich hierbij zeker geen koning. Hij krijgt namelijk aangeboden wat de leverancier denkt dat nodig is. Een echte koning daarentegen krijgt aangeboden wat hij wenst, op basis van wat hij zelf nodig acht. Hij mag zijn behoefte kenbaar maken en krijgt op basis van zijn persoonlijke voorkeuren aangereikt wat hij nodig heeft om met de eHealth oplossing te kunnen werken.

De zorgprofessional als koning mag dus bij een eHealth implementatie verwachten dat de geboden ondersteuning aansluit bij zijn behoefte, bij zijn kennisniveau en vragen. Een maatwerktraject dus, in plaats van een generieke instructie of handleiding.

Kan dat?  Jazeker, kan dat. Alleen vraagt het een implementatieaanpak met voldoende aandacht voor de zachte kant, de menskant en de benodigde leeraspecten. Het vraagt een aanpak gebaseerd op persoonlijke profielen en maatwerk. Dat het mogelijk is zonder de kosten op te drijven, blijkt uit onze businesscase. Meer weten? Neem contact op of download de folder.

Saskia Timmer,
Directeur Changing Healthcare

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *