Het belang van scholing bij eHealth implementatie: deel 1 Flow

Weggeman stelt dat medewerkers het beste presteren wanneer zij in hun ‘Flow’ gebied functioneren.  Niet als in ‘go with the flow’ wat staat voor conformeren aan de massa. Flow wil zeggen dat er een optimale balans is tussen de taak waar medewerkers voor staan en de competenties die zij bezitten. eHealth vraagt een nieuwe taakinvulling, waarbij medewerkers alleen in hun flow zijn, als het competentieniveau daarin passend mee ontwikkeld. 

Flow-schema van dr. Mihaly Csikszentmihalyi

Flow uitgedaagd
Flow is essentieel voor goed en prettig functioneren. Je kent dat wel, je bent aan het  werk en voor je erg in hebt is het al het einde van je werkdag. Je hebt  met plezier en energie gewerkt, dat noemen we Flow. Wikipedia definieert flow als volgt: Flow wordt gekenmerkt door op de betreffende acties gerichte energie en activiteit, volledige betrokkenheid daarbij, alsmede het feit dat men de activiteiten succesvol uitvoert. Gerichte energie en activiteit, volledige betrokkenheid en succesvolle uitvoering, wie wil dat niet van zijn zorgverlener dan wel zorgmedewerker? Echter, de balans die je nodig hebt om in een dergelijke flow te komen, dagen we uit bij eHealth.

 

Dure oude organisatie?
Een eHealth implementatie is meer dan alleen techniek. Het gaat om een nieuwe attitude waarmee zorgt verleend wordt, het gaat om procesinnovatie en niet alleen om een nieuw zorgproduct. Daarmee wordt al duidelijk dat de zorgverlener voor een nieuwe uitdaging staat, met het risico van een disbalans tussen taak en competentieniveau. Iske’s Law (Weggeman 2000) laat het risico van onvoldoende aandacht voor scholing bij eHealth zien:
nieuwe technologie + oude organisatie = dure oude organisatie.

Met onvoldoende aandacht voor het herstel van deze balans is dat het risico: een duur implementatie traject, met geringe resultaten. Omdat de medewerkers het gevoel blijven houden dat:

  • eHealth eng is,
  • Techniek niets voor hen is, omdat zij dat niet kunnen,
  • Online communicatie te lastig is voor hen,
  • enz, enz enz….

Scholing is nodig om de beoogde (efficiëntie) doelstellingen te behalen. Scholing helpt om de balans tussen taak en competentie te herstellen. Dus organiseer het herstel van Flow en denk na over benodigde scholing bij het eHealth implementatie traject.

1 reactie op “Het belang van scholing bij eHealth implementatie: deel 1 Flow

  1. Helemaal mee eens. En dat leren gaat met horten enstoten. Voor de een kan het niet snel genoeg gaan. Bij de ander roept alles wat begint met E…. (e-learning, e-health) weerstand op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *