eHealth-(onder)wijs?

tegeltjeswijsheid-CHC-eHealthcurriculum-grootOnlangs werd ik gevraagd een lezing te geven over eHealth tijdens een studiedag voor VMBO/MBO docenten. De organisatoren leek het onderwerp eHealth wel passend. De deelnemers dachten daar anders over, getuige de 7 aanwezigen van de ruim 250 deelnemers. Moet ik me dit persoonlijk aantrekken? Nee. Maak ik  me zorgen? JA!
Ik zie dit als een teken dat eHealth nog onvoldoende leeft in het onderwijs. Dat men zich er nog niet van bewust is dat opschaling van eHealth in de zorg ook integratie van eHealth in het onderwijscurriculum vraagt.

Integratie in alle onderwijslagen, dus ook al op de middelbare school. Want daar ontstaat namelijk het eerste beroepsbeeld. En het beeld van de zorgverlener van nu is anders dan het beeld dat men ervan heeft. De zorgverlener van morgen zal, dankzij eHealth werken met techniek. Die zal meer flexibele werktijden kennen, die zal online contact hebben om zorg te verlenen. Maar ook de ICT-er van morgen zal meer te maken krijgen met ICT voorzieningen die onderdeel van het primaire proces, dus ook dit vraagt andere competenties. En zo kan ik nog wel even doorgaan, over wat eHealth betekent onze leerlingen en studenten, de toekomstige werknemers in de zorg. En laten we daarbij de docenten niet vergeten. Want het deelnemersaantal van 7 laat zien hoe weinig dit onderwerp bij hen leeft.


Dus daarom, tijd voor wat tegeltjes wijsheid

tegeltjeswijsheid-CHC-eHealthcurriculum-groot

 

Lichtpuntje
Gelukkig gloort er ook wat licht aan de horizon. De 7 deelnemers waren allen na afloop enthousiast over eHealth en er van overtuigd dat dit een plaats in het curriculum verdient. De onderwijsinstellingen komen voorzichtig wat in beweging, getuige de lezingen en workshops die ik komende periode geef in onderwijsland. Hopelijk zet de beweging door!

5 reacties op “eHealth-(onder)wijs?

  1. He Saskia,
    Uit het hart gegrepen, ben ook al enige tijd bezig om het op het curriculum van onderwijsinstituten te krijgen. Ik merk veel belangstelling maar tegelijkertijd ook veel onvermogen over wat dan en hoe ? Denk dat we de beweging vooral ook zelf moeten veroorzaken. Wordt ongetwijfeld vervolgd !

    • Ik signaleer hetzelfde, men heeft wel een gevoel er iets mee te moeten, maar ook onvermogen om dit op te pakken. Gelukkig zijn er ook opleidingsinstituten waar men wel in beweging komt. Zo organiseert Fontys op 18 april een studiedag op dit thema, waar ik mijn inbreng zal gaan over de rol van de docent en het curriculum op dit vlak. Soms moeten we de beweging een klein beetje ‘duwen’!

    • Dag Saskia, ‘eHeath’ een onderwerp wat iedereen in Nederland aangaat of aan gaat. Binnen de Netwerkschool ROC Nijmegen pakken wij de handschoen op. In mei 2013 organiseren wij voor alle belangstellenden binnen de zorgorganisaties Pantein en Dichterbij en de studenten en docenten/leercoaches van de Netwerkschool in samenwerking met Changinghealtcare diverse lezingen/presentaties als spinn off om eHealth binnen de onderwijscatalogus van de zorgopleidingen op te nemen vanaf september 2013.
      Ik hoop dat dit initateif als vliegwiel gaat werken…

  2. Hallo Saskia,
    Jouw ervaring met ehealth en het onderwijs deel ik helaas. Het leeft daar nog niet, het is bij de curriculumopstellers onbekend en onbemind, maar studenten die er ingformatie over krijgen zijn vaak erg enthousiast. Ik pleit er voor dat in de advertenties voor medewerkers in de zorg er wordt opgenomen dat ‘kennis en ervaring met ehealth tot aanbeveling strekt’. Misschien gaan de opleidngsinstellingen dat zien dat ehealth serieus is.

    • De boodschap dat eHealth werkelijk geland is in de zorg, mag nog sterker klinken. Ik adviseer al langer P&O afdelingen om dit stevig op te nemen in de wervingsteksten, zodat organisaties beter toegerust zijn voor eHealth. Mooi bijkomend effect is inderdaad de boodschap richting de opleidingsinstituten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *