Blog

Naast informatie en kennisdeling willen wij ook opiniërend zijn en visie ontwikkelen. Mede hierom schrijven wij zelf blogs,maar nodigen daarnaast ook anderen uit om te schrijven. Onze ambassadeurs dragen maandelijks hun blogs bij, daarnaast is iedereen die zich geroepen voelt en een positieve bijdrage wil leveren aan duurzame zorg welkom. De blogs worden op persoonlijke titel geschreven. Reageren is geen must, maar wel zeer welkom. De reactie en dialoog helpt ons allen verder!  
 

Implementatie, meer dan alleen projectmanagement 5 mei 2017

Certificaat-256 paarsDat implementatie van eHealth lastig is, hoeft geen betoog. Menig organisatie worstelt met de vraag hoe nu toch te zorgen ‘dat ze HET gaan gebruiken’. Ze zoeken naar redenen waarom ze de eHealth tools niet gebruikt worden. De antwoorden worden gezocht in de ervaren beperkingen van de technologie, weerstand bij medewerkers of meer praktische zaken als ‘geen tijd’. Laten we de antwoorden ook eens zoeken in de aanpak. lees verder

VR voor WW-eMH? 24 februari 2016

OLYMPUS DIGITAL CAMERADe drie afkortingen in de titel brengen drie werelden samen: Die van de techniek, waarin Virtual Reality (VR) booming business is, die van internet met worldwide mogelijkheden en die van de GGZ en blended behandeling. De vraag die bij mij opkomt na het lezen van dit artikel (Luimstra, DF 23/2/16) over VR is: welke ww mogelijkheden biedt dit voor de GGZ? lees verder

Maatwerk voor de cliënt, is uw eHealth klant al koning? 3 februari 2016

kroonIn deel 2 van het drieluik Is uw eHealth klant al koning staan we stil bij de cliënt. De klant als koning is een mooi uitgangspunt, maar is het ook waar voor blended zorg geleverd via eHealth? Een recent bericht van zorgvisie laat zien dat flexibele inzet van eHealth door GGZ behandelaren en cliënten gewenst wordt. Is dat mogelijk in het huidige eHealth landschap? In een eerdere blog besteedde ik aandacht voor de zorgprofessional als klant, vandaag staat de cliënt als klant centraal.  lees verder

Sociale media

Een briefje door de lucht… 

Heeft u wel eens iemand ontmoet die nog nooit van email heeft gehoord? Heeft u wel eens met een mond vol tanden gestaan als iemand u vroeg wat email is? Ik, onlangs, met twee verschillende mensen en ik kreeg het … lees verder

Passanten 

Afgelopen jaren heb ik op verschillende hogescholen in het land workshops ‘online hulpverlening’ gegeven. Inmiddels verzorgen collega Boris Stil en ik een serie lessen op Inholland Rotterdam voor tweedejaars studenten vol-­ en deeltijd MWD. Online is wat ons betreft niet … lees verder

Beeldenstorm in Haren 

In de periode 1522 en 1566 kreeg Europa tijdens de Beeldenstorm te maken met een spoor van vernielingen. Honderden katholieke kerken, kapellen, abdijen en kloosters. Altaren, beelden, doopvonten, reliekhouders, kunstvoorwerpen en gewaden moesten het ontgelden. Facebook bestond nog niet.

eHealth

VR voor WW-eMH? 

De drie afkortingen in de titel brengen drie werelden samen: Die van de techniek, waarin Virtual Reality (VR) booming business is, die van internet met worldwide mogelijkheden en die van de GGZ en blended behandeling. De vraag die bij mij opkomt … lees verder

Maatwerk voor de cliënt, is uw eHealth klant al koning? 

In deel 2 van het drieluik Is uw eHealth klant al koning staan we stil bij de cliënt. De klant als koning is een mooi uitgangspunt, maar is het ook waar voor blended zorg geleverd via eHealth? Een recent bericht … lees verder

Is uw eHealthklant al koning? 

De klant als koning is een mooi uitgangspunt voor de levering van diensten of producten. Tenminste, als het idee erachter is dat de klant daarbij werkelijk kan bepalen op welke wijze de leverancier zijn of haar diensten levert. Maar hoe is … lees verder

Participatie

Winkelen met ”Appie” 

Een paar weken geleden gaf ik een workshop over de mogelijkheden van online zorg en het gebruik van digitale hulpmiddelen. De deelnemers ondersteunen allen jongeren met een psychiatrische achtergrond en/of een licht verstandelijke beperking. Eén ondersteuner vertelde hoe zijn cliënt … lees verder

Vernieuwen door in de huid van de patiënt te kruipen 

De zorgsector staat voor de uitdaging om het proces van veranderen en vernieuwen te versnellen. Veel veranderingen duren jaren en dat kunnen we ons niet meer veroorloven. We zijn volop bezig met bottom-up verbeteren middels Lean en dat is mooi. … lees verder

Een piepende mobiel… 

Het is zaterdagavond en een paar mensen zitten samen te eten. Zij hebben allen ondersteuning nodig vanwege een verstandelijke beperking. Opeens begint de telefoon van Bram te piepen. Iemand merkt op dat er zeker weer een smsje binnenkomt en een … lees verder